به وب سایت پایا محاسب خوش آمدید

1

موجودی کالا از پیچیده ترین مسائلی است که برای مدیریت شرکت های تولیدی بازرگانی حائزاهمیت است و به یکی ازبزرگترین دغدغه های مدیران تبدیل شده است زیرا بخش عظیمی ازسرمایه ودارایی هرمجموعه را در دل خود ذخیره کرده است.

بنابراین حفظ موجودی کالا در سطح مطلوب یک مهارت است .

مدیریت موجودی کالا میزان ذخیره کالا،مواد،محصولات را به طوردقیق مشخص می نماید و عدم مدیریت موجودی کالا موجب خلل در سفارش مشتریان می گردد و این امر سبب از دست دادن اعتبار  شرکت نزد مشتریان و در بعضی موارد منجر به عرضه موجودی کالا(درشرکت های بازرگانی) و یا کالای ساخته شده (در شرکت های تولیدی) با قیمت پائین تراز قیمت تمام شده یا با سودی کمتر از سود موردنظر می شود.

ازآنجایی که موجودی کالا جز مواردی است که دائما مورد داد و ستد قرارمی گیرد باید مدیریت دقیقی روی آن حاکم گردد.

کالاهایی که در انبار نگه داری می شوند باید دقیق شمارش وثبت شوند؛به بیان ساده اطلاعات مربوط به موجودی کالا باید بروز باشند. دلیل این امر این است که موجودی کالابرحسب نیاز وسفارش های مشتری به انبار وارد یا خارج می شود و بدون اطلاع ازموجودی دقیق آنها نمی توان کنترلی برموجودی ها داشت.

برای مدیریت بهترموجودی کالا وبرنامه ریزی تولید چه نکاتی را باید رعایت نمود ؟

1.نقطه سفارش(مجدد)

2.حداقل وحداکثر موجودی مجاز

3.موجودی میانگین

4.موجودی خطرناک

5.مقدارسفارش

آمار دقیق موجودی انباراهمیت بسیاری دارد و با توجه به کثرت کالاهای یک فروشگاه یا شرکت وتعداد دفعات عرضه کالا طی یک یا چند روز عملاً کنترل تعدادی ازکالاها از طریق نگهداری کاردکس وکارت کالا مشکلاتی را به وجود می آورد.درمواردی میزان موجودی کالا نشان دهنده رونق واعتبار کسب وکاراست؛بنابراین باید با استفاده از برنامه های انبارداری وکنترل های مرتب انبار ، کنترل دقیقی برروی اجناس داشت.

 

انواع موجودی کالا در صنایع تولیدی :

1.موجودی مواداولیه خط تولید

2.موجودی محصولات درجریان ساخت

3.موجودی محصولات ساخته شده

4.سایر موجودی ها ( موجودی انبار ضایعات ، موجودی انبار اسقاط و....)

معمولا هر کدام از این موجودی ها با توجه به مدل های تامین کالا در صنایع مورد استفاده نفرات سازمان قرار خواهندگرفت. برای مثال دغدغه مدیر خط تولید همواره موجودی مواد اولیه و موجودی کالای در جریان ساخت بوده و یا دغدغه مدیر فروش موجودی انبار محصولات ساخته شده می باشد.با توجه به نحوه تامین کالا توسط سازمان ، میزان اهمیت اطلاع از هر کدام از موجودی ها تعیین می شود. علاوه بر آن شما می بایست از موجودی انبارهای تامین کنندگان کالاهای خود مطلع باشید تا در تحویل سفارش ها به مشتریان خود دچار خلل نشوید.

شرکت حسابداری پایامحاسب اکسیرارقام باداشتن تجربه وارائه مشاوره درزمینه:چگونگی نگهداری موجودی کالا،ذخیره سازی احتیاطی،کسب تخفیف درسفارشات انبوه،بهره مندی ازقیمت های فصلی باعث  بهره مندی بیشتراز سود و افزایش اعتبار شما نزد مشتریان می گردد.

همین حالا با ما تماس بگیرید...تماس با ما

دی ان ان